21/04/2026

Agrotecnio impulsa projectes multidisciplinaris per accelerar la innovació agroalimentaria 

Es financien 23 projectes amb una inversió propera als 400.000 euros  

Agrotecnio ha llençat una nova convocatòria per fomentar la innovació agroalimentària amb el finançament de 23 nous projectes de recerca multidisciplinària. Els projectes destaquen per la seva forta orientació cap a l’impacte en el sector agroalimentari. La iniciativa compta amb un pressupost global de més de 385.000 euros i té el suport del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA) i del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya. 

Aquesta és la tercera edició d’una convocatòria que ja s’ha consolidat com una eina clau per impulsar projectes col·laboratius dins del centre i amb altres institucions. En línia amb el pla estratègic d’Agrotecnio, la iniciativa busca fomentar la cooperació entre diferents àrees de coneixement, promoure la innovació i reforçar la transferència de tecnologia cap a la societat i el teixit productiu. En aquest sentit, s’han prioritzat especialment aquelles propostes que integren diversos grups de recerca d’Agrotecnio i col·laboracions amb institucions externes, generant noves sinergies científiques. 

Segons explica el director d’Agrotecnio, José Antonio Bonet, “un dels elements centrals de la convocatòria és l’impuls decidit a la recerca multidisciplinària, entenent-la com una eina imprescindible per abordar els grans reptes del sistema agroalimentari actual. Reforcem el nostre compromís amb una recerca més transversal, capaç de generar solucions innovadores i aplicables als reptes del sector agroalimentari”. 
 
Els projectes finançats combinen disciplines com les ciències agràries, ambientals i alimentàries amb àmbits com l’economia o el dret agroalimentari per abordar reptes estratègics com la sostenibilitat, la mitigació del canvi climàtic, l’economia circular o la millora de l’eficiència productiva.  

Els projectes, un a un 

Els 23 projectes finançats aborden reptes clau del sector agroalimentari des de perspectives diverses i complementàries: 

IPreFeR, liderat pels investigadors Vicente López i Pol Llagostera, impulsa un sistema modular d’alimentació de precisió per al sector porcí, combinant tecnologia, nutrició animal i anàlisi de dades per millorar l’eficiència productiva i reduir l’impacte ambiental de les granges. 

AgroClimOrigins, de José Luis ArausJoel Segarra i Tatiana Shestakova connecta arqueobotànica, modelització climàtica i història agrària per entendre l’origen dels agroecosistemes al Pròxim Orient i la península Ibèrica, aportant noves claus sobre l’adaptació de l’agricultura al canvi climàtic al llarg del temps. Aquest projecte compta amb la col·laboració de la Universitat Autònoma de Barcelona, el Museu d’Arqueologia de Catalunya, l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, la Universidad de Zaragoza i la Universidad del País Vasco

MYCOPHYS desenvolupa tecnologies físiques avançades per eliminar micotoxines en begudes vegetals a base de civada, integrant enginyeria, seguretat alimentària i innovació en processos per millorar la qualitat dels aliments. L’impulsen els investigadors Jean Carlos Correia i Pedro Elez.  

NGT1-Ready Bomba aposta per l’edició genòmica de l’arròs amb una plataforma preparada per a requisits regulatoris, combinant biotecnologia, serveis de compliment normatiu i transferència per facilitar la creació d’spin-offs. El lideren Teresa Capell i Ester Vilariño de l’IRBLleida

Multi-Trait WheatSecurity integra genètica, agronomia i modelització per desenvolupar varietats de blat més resistents al canvi climàtic i a malalties, reforçant la seguretat alimentària a la conca mediterrània. L’impulsen Jose SorianoCarlos Cantero i Dolors Villegas del CISC-Aula Dei. 

PREFIRE analitza la resposta ecològica als focs prescrits amb un marc de monitoratge estandarditzat, combinant ecologia, gestió forestal i dades per millorar la resiliència dels boscos mediterranis. El lideren Víctor Resco i J.Ramon Olabarria del CTFC

PRRSVstop, de Ana Maria Stoian i Judith Ribas de l’IRBLleida, busca compostos antivirals sostenibles contra una de les malalties més rellevants del sector porcí, integrant virologia, química i producció animal. 

Heat Stress in Heifers avalua l’impacte de l’estrès tèrmic prenatal en vedelles lleteres, combinant fisiologia, benestar animal i producció per anticipar els efectes del canvi climàtic en la ramaderia. El lideren Eber RojasHouda Laghouaouta, Maria Inmaculada Cuevas i José Maria Sánchez de l’IFAPA

TRUFFLE-4D incorpora drons, anàlisi de dades i eines de decisió per optimitzar la gestió de plantacions de tòfona, integrant tecnologia digital i producció agrària d’alt valor. L’impulsen José Manuel PlataJordi Llorens i Daniel Oliach del CFTC. 

AGRIFAM-IA aborda el relleu generacional a l’empresa familiar agrària combinant dret, economia i intel·ligència artificial per garantir la continuïtat i competitivitat del sector. El lideren Paloma de Barron i Jordi Moguel de la UAB. 

Marc legal de la tòfona treballa cap a un marc jurídic integrat per al sector trufer, connectant regulació, economia i desenvolupament rural. L’impulsen César Cierco i José Antonio Bonet.  

HT-CALF explora l’ús de compostos bioactius per millorar la salut i la resiliència de vedells, integrant nutrició, fisiologia i producció ramadera. Està liderat per Agustí NoyaBeatriz SerranoAlba Macià i Albina Sanz del CITA

PEACH-DRIVERS analitza els factors que afecten el rendiment i les malalties del presseguer, combinant agronomia, patologia vegetal i anàlisi ambiental. Les seves responsables són Gemma Reig i Laura Vilanova. 

AI-PIGINSIGHT aplica intel·ligència artificial i big data per millorar la sostenibilitat i competitivitat del sector porcí, integrant tecnologia digital i producció animal. L’impulsen Lluis Miquel Pla i Eduard Cristòbal de la Universitat de Lleida.  

SOLIVES, d’Evan A.N. Marks i Josu Alday, promou la restauració del sòl i el desenvolupament de crèdits climàtics en cultius permanents, connectant agricultura, sostenibilitat i mercats de carboni. 

LocalSoy impulsa la producció local de soja amb menor impacte ambiental, combinant gestió de males herbes, emissions de nitrogen i agronomia sostenible. Els responsables són Daniel PlazaJosé M. Montull i Joana Nabau de la UdL.  

ENRESDI analitza la resiliència dels espais naturals de Lleida, integrant ecologia, planificació territorial i desenvolupament local. L’impulsen Adela Pagès i Eimys Ortiz, Rosa Florensa, Glòria Domínguez de la UdL.  

Methane Agro-By-Products, d’Ahmad RezaIsabel Odriozola i Gemma Oms, proposa reduir emissions de metà en remugants mitjançant subproductes agroindustrials, combinant nutrició animal, tecnologia alimentària i economia circular.  

Camelina d’hivern i de primavera cultivada en camps de regadiu estudia nous cultius com la camelina en regadiu per a alimentació humana i animal, integrant agronomia, sostenibilitat i diversificació productiva. El duen a terme Aritz RoyoNàdia Ortega i Gabriel de la Fuente.  

Metal-DNA Interaction investiga la interacció entre metalls i ADN, connectant química, biologia molecular i possibles aplicacions biomèdiques i agroalimentàries. Els responsables són Adrià Gil i Rui Carlos Vaqueiro De Castro Alves de l’IRBLleida.  

Novel Foods & Processing explora noves tecnologies de processament i aliments innovadors, integrant enginyeria, nutrició i seguretat alimentària. El lideren Robert Soliva i Laura Salamero.  

HEATCHICK desenvolupa estratègies per reduir l’estrès tèrmic en avicultura, combinant benestar animal, economia i sostenibilitat productiva. Hi participen Roger RosImmaculada Argemí i el CREDA, la UPC i l’IRTA

I finalment, AgroForWater, d’Aida Bargués i José Andrés López Tarazón, estudia sistemes agroforestals per millorar la seguretat hídrica, integrant ecologia, agricultura i gestió dels recursos hídrics. 

Subscriu-te al butlletí d’Agrotecnio

No et perdis les darreres notícies sobre la nostra recerca en agroalimentació i continguts exclusius. Fes clic al botó per a registrar-te.
Agrotecnio
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.