Els centres CERCA de Lleida, Agrotecnio i l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), han llançat la tercera convocatòria conjunta de projectes de recerca AgroHealth 2026, centrada en Agricultura, Alimentació, Nutrició i Salut. Aquesta iniciativa, ja consolidada, impulsa projectes col·laboratius finançats amb fons propis que integren la recerca agroalimentària i biomèdica per avançar en la millora de la salut i el benestar.
Agrotecnio va acollir el dilluns 25 de maig una trobada al campus de l’ETSEAFIV de la Universitat de Lleida. L’esdeveniment, que va aplegar més de 50 persones, va servir per presentar els resultats de l’edició anterior i fomentar noves sinergies entre el personal investigador. La jornada va comptar també con la participació de Núria Benítez, responsable de l’àrea estratègica i de ciència oberta de CERCA, qui va destacar el valor estratègic de la interdisciplinarietat en el sistema científic català.
Aquest esforç conjunt s’alinea amb les directrius de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que defensa que la cooperació entre els sectors sanitari i agrícola és clau per garantir polítiques coherents i un subministrament d’aliments segurs i nutritius, impulsant així economies i comunitats més sostenibles.
En aquest context, Agrotecnio i l’IRBLleida busquen ampliar les fronteres del coneixement mitjançant sinergies que van des de la agricultura en el seu sentit més ampli fins a la biomedicina. Entre les seves línies de treball destaca, per exemple, l’ús de plantes com a plataformes de producció per a aplicacions nutricionals i farmacèutiques, aquestes últimes orientades a l’estudi de malalties infeccioses com el VIH o el SARS.



La convocatòria de 2026
Igual que en les seves edicions prèvies, AgroHealth 2026 compta amb un pressupost total de 135.000 €, destinat a finançar tres propostes amb una dotació de 45.000 € cadascuna. Les iniciatives seleccionades, que tindran una durada de dos anys, hauran d’abordar necessitats mèdiques no cobertes. Per garantir el caràcter interdisciplinar, cada candidatura ha d’integrar, com a mínim, un grup de recerca d’Agrotecnio i un altre de l’IRBLleida, buscant aliances que perdurin en el temps.
Amb aquesta estratègia, ambdós centres CERCA de Lleida no només volen estrènyer llaços entre els seus equips, sinó també facilitar-los l’accés a convocatòries nacionals i internacionals de major abast. Pel que fa als requisits, el personal sol·licitant ha de disposar d’un doctorat, acreditar una trajectòria científica o tècnica vinculada a la proposta i estar adscrit —o haver sol·licitat l’adscripció abans del tancament de la convocatòria— a qualsevol de les dues entitats promotores.
El termini de presentació de candidatures romandrà obert fins al 30 de juny i la resolució final està prevista per al desembre de 2026. Els projectes tindran una durada màxima de dos anys i començaran al gener de 2027. Les bases, el formulari de sol·licitud i altres documents d’interès es poden consultar a la pàgina web de l’IRBLleida.
La tercera edició d’AgroHealth es llança després de l’èxit de les convocatòries anteriors, celebrades el 2022 i 2024. Actualment, tres projectes es troben en la seva fase final, centrats en l’estudi dels efectes quimiopreventius de l’ordi, el desenvolupament de microbicides naturals derivats de l’arròs per combatre malalties infeccioses i la creació de nanoestructures comestibles amb activitat antitumoral.
