13/04/2026

L’ordi, més fort davant el canvi climàtic: jornada de resultats del projecte ResOrMa 

El projecte ResOrMa finalitza amb una jornada tècnica que se celebrarà a Bell-lloc d’Urgell el proper 27 d’abril i que servirà per presentar els principals resultats de la recerca centrada en la millora de la resiliència de l’ordi davant els reptes agronòmics i climàtics actuals.

Organitzada per Agrotecnio, Semillas Batlle, CUPASA i Maltería La Moravia – Grupo Damm, la jornada reunirà personal investigador i representants del sector agroalimentari per compartir avenços en qüestions com el rendiment del cultiu, el brotat precollita i la qualitat del gra i la malta.

Aquesta trobada dona continuïtat a una primera jornada celebrada el juny passat, en el marc del mateix projecte, que va reunir una quarantena de professionals i investigadors del sector cerealista. En aquella ocasió, es va combinar una sessió divulgativa amb visites a parcel·les experimentals, on es van presentar els primers avenços del projecte, incloent dades de camp, hipòtesis de treball i estratègies d’adaptació i maneig del cultiu.

Models predictius i varietats més resilients 

El projecte ReSorMa (Resiliència de l’Ordi i de la Malta) és una iniciativa de recerca i transferència que té com a objectiu contribuir a l’adaptació del cultiu de l’ordi als efectes del canvi climàtic mitjançant solucions innovadores i aplicables al camp. 

Amb el suport del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació de la Generalitat de Catalunya, el projecte aborda fenòmens cada vegada més freqüents com els cops de calor o el brotat precollita causat per la pluja, que afecten directament el rendiment i la qualitat del gra. 

Entre els principals resultats destaquen l’impacte del canvi climàtic en la producció i la qualitat de l’ordi i la malta, així com la identificació de varietats més resilients i estratègies de cultiu adaptades. Aquestes eines han de permetre tant als agricultors com a empreses de millora de genètica del cultiu i la indústria maltera anticipar-se a escenaris adversos i millorar la planificació de les campanyes. 

Segons Gustavo A. Slafer, investigador líder del grup de Fisiologia de Cultius d’Agrotecnio – Universitat de Lleida i coordinador de Resorma, “l’objectiu del projecte ha estat identificar oportunitats per millorar la resiliència de l’ordi sense perdre rendiment potencial i adaptar el maneig agrícola a aquestes noves condicions”. 

La jornada final de conclusió del projecte inclourà també aportacions de les empreses participants, que oferiran una visió aplicada sobre la millora genètica, el maneig del cultiu i l’impacte en la qualitat del gra. 

Dades pràctiques de la jornada 

La jornada tindrà lloc dilluns 27 d’abril al en horari de 9.00 a 12.15h a la incubadora d’empreses de Bell-lloch d’Urgell (Carrer Joan Oró, 3), i inclourà ponències tècniques, presentació de resultats i un espai de debat final entre els participants. 

La participació és gratuïta, però cal inscripció prèvia a través del formulari disponible.

Consulta aquí el programa

Aquesta activitat s’emmarca en el Pla Estratègic de la PAC 2023-2027, que impulsa iniciatives orientades a la sostenibilitat i la competitivitat del sector agroalimentari. 

Subscriu-te al butlletí d’Agrotecnio

No et perdis les darreres notícies sobre la nostra recerca en agroalimentació i continguts exclusius. Fes clic al botó per a registrar-te.
Agrotecnio
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.