La Universitat de Lleida i Agrotecnio coorganitzen la XXI reunió de la Red de Uso Eficiente del Nitrógeno en Agricultura (RUENA)
La fertilització intel·ligent i l’ús eficient del nitrogen com a factors clau per millorar la productivitat i la sostenibilitat dels cultius en regadiu. Aquest serà el focus de la XXI reunió de la Red de Uso Eficiente del Nitrógeno en Agricultura (RUENA), que se celebrarà a Lleida els propers 16 i 17 d’abril. La trobada tindrà lloc al campus de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFiV) de la Universitat de Lleida i s’espera que hi participin prop d’un centenar de persones. La jornada està organitzada per RUENA, la Universitat de Lleida i Agrotecnio.
El congrés inclourà una conferència inaugural i diverses ponències centrades en la producció agrícola en regadius, amb especial atenció a la Vall de l’Ebre, així com una taula rodona amb experts de l’administració i del sector privat. A més, s’hi han programat visites tècniques a empreses locals destacades pel seu interès en la recerca i la producció agrícola.
En el marc de la reunió també s’ha convocat la 3a Edició del Premi al Millor Treball de Recerca d’un Jove Investigador, dotat amb 1.000 euros, amb l’objectiu de reconèixer l’excel·lència en la recerca sobre l’ús eficient del nitrogen. El guardó es concedirà entre les vuit presentacions seleccionades pel comitè de RUENA a partir de les comunicacions presentades per joves investigadors.
El programa al detall
El congrés començarà amb la conferència inaugural a càrrec de la investigadora Pirjo Peltonen-Sainio, doctora i professora al Natural Resources Institute Finland (Luke). La conferència porta per títol: “Efectes vinculats als camps dels agricultors a partir d’imatges de satèl·lit – el paper del nitrogen”.
A continuació, es presentaran diverses ponències centrades en la producció agrícola a la Vall de l’Ebre, incloent l’estat del sector fructícola, eines de decisió per a cultius llenyosos i l’ús de fertilitzants orgànics en el panís.
Les ponències seran a càrrec de Gemma Reig (UdL, Lleida), amb “Estat actual del sector fructícola a Catalunya”; Ana Quiñones Oliver (IVIA, València), amb “El DRIS com a eina de decisió en la fertilització de cultius llenyosos: experiència en cítrics, caqui i alvocat”; Ramón Isla (EEAD-CSIC, Saragossa), amb “Balanç dels efectes agronòmics i ambientals del doble cultiu a la Vall de l’Ebre”; i Nerea Arias (INTIA, Navarra), amb “Ús d’adobs orgànics en la fertilització raonada del panís”.
A la tarda tindran lloc les comunicacions orals de joves investigadors, seguides d’una taula rodona sobre la gestió de la fertilització nitrogenada en el regadiu, centrada en el cas de la Vall de l’Ebre, moderada per José Luis Gabriel (INIA-CSIC) i amb la participació de Carlos Ortiz (Servei de sòls i fertilització, DARPA-Gencat), Francesc Domingo (IRTA-Mas Badia), Àngel Arcaya (Agroserveis d’Almacelles SCCL) i Santi Pelegrí (Alcarràs Bioproductors).
El divendres s’organitzaran visites tècniques a empreses locals de referència, com Eurofins i la bodega Raimat, per conèixer tècniques analítiques i innovació en la producció agrícola de primera mà. La jornada inclourà també temps per a networking, reunions del Comitè de la Xarxa RUENA i esdeveniments socials, com el sopar inaugural.
Més informació:
