
Col·laboració estratègica per afrontar reptes agroalimentaris.
Agrotecnio – Irta
Aquesta convocatòria conjunta impulsada per Agrotecnio i l’IRTA té per objectiu afavorir la col·laboració estratègica entre aquests dos centres CERCA de Lleida per donar resposta a reptes clau del sector agroalimentari català. Amb el suport del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, es financen tres projectes que combinen expertesa científica i transferència tecnològica, amb la implicació directa d’empreses del sector.
Objectius
- Fomentar la col·laboració efectiva entre equips de recerca d’Agrotecnio i l’IRTA per desenvolupar projectes d’impacte conjunt.
- Donar resposta a reptes agroalimentaris prioritaris, com la sostenibilitat ramadera, la digitalització de la fruiticultura o la valorització de subproductes làctics.
- Impulsar la transferència de coneixement al sector productiu, mitjançant la col·laboració amb empreses catalanes.
- Aprofundir en la recerca aplicada amb potencial d’escalabilitat i valor afegit per a la indústria agroalimentària.
Projectes

Investigadors
- Eduard Gregorio (Agrotecnio-Universitat de Lleida)
- Jordi Gené (IRTA), en col·laboració amb l’empresa Nufri.
Resum
Aquest projecte de recerca afronta el repte d’impulsar la transferència al sector de la fruticultura d’eines d’agricultura de precisió assequibles. La recerca se centrarà en avaluar noves metodologies de monitoratge basades en sensors fotònics de baix cost, com càmeres RGB-D i sensors LiDAR d’estat sòlid.

Investigadors
- Nàdia Ortega (Agrotecnio-UdL)
- Elena Garcia (IRTA), en col·laboració amb l’empresa Llet Nostra Alimentària SL.
Resum
El projecte proposa explorar la fermentació com a via de valorització de la llet de transició de vaques lleteres, situada entre el calostre i la llet madura, i que presenta una composició similar al calostre però que fins ara no s’ha aprofitat.
Mitjançant un enfocament científic i aplicat, es pretén desenvolupar aliments o ingredients amb propietats beneficioses per a la salut, destinats tant al consum de remugants com, potencialment, al consum humà, especialment en els segments infantil i sènior.

Investigadors
- Houda Laghouaouta (Agrotecnio-UdL)
- Antoni Dalmau (IRTA), en col·laboració amb l’empresa Selección Batallé.
Resum
L’objectiu d’aquest projecte és aprofitar les marques epigenètiques —modificacions que no canvien l’ADN, però que poden influir en l’activitat dels gens i transmetre’s a les generacions següents— per identificar els porcs més resilients, és a dir, aquells que mantenen una bona productivitat en condicions ambientals diverses. Això permetrà avançar cap a un sistema de producció porcina més eficient i sostenible.